Lidt om stress

 

 

Når du er stresset, sætter din krop automatisk gang i en masse processer.

Stress er grundlæggende godt, da det gør at vi hurtigt kan reagere, hvis vi står over for en fare, eller hvis vi har brug for at yde en hurtig ekstraordinær indsats. Men varer stressreaktionen for længe, kan det blive skadeligt for kroppen.

Meget kort sagt vokser det center i hjernen der hedder Amygdala, som er vores “alarmcentral/stressspeeder”, derved bliver det overaktivt, og man reagerer hurtigere på stressorer. Et andet område i hjernen, hippocampus, som er vores “stressbremse” og vigtig for vores hukommelse, har bl. a. til opgave at få kroppen til at falde til ro, når den har været stresset, men det område skrumper pga. stresshormonerne og fungerer derfor dårligt. Så det er en ond cirkel – du bliver nemmere stresset og kroppen får sværere ved at slappe af igen.

 

 

Stresssymptomer kan være:

 

  • Måske føler du, at du ikke kan slappe rigtigt af.
  • Du kan have hjertebanken eller en knugen i brystet. Være svimmel, have ondt i maven…
  • Dagligdags pligter kan være svære at tage sig sammen til.
  • Måske oplever du det uoverskueligt, at være sammen med mange mennesker.
  • Du trækker dig fra sociale sammenhæng – har mest lyst til bare at være hjemme.
  • Du kan føle at du har mistet overblikket, både hjemme og på jobbet.
  • Du kan have svært ved at koncentrere dig.
  • Hukommelsen kan også være påvirket.
  • Måske sover du dårligt om natten og er derfor træt og uoplagt om dagen.
  • Måske føler du, at du har lyst til at holde ferie fra dit eget liv.
  • Det kan være at børnene, din partner eller kollegaerne får mere skæld ud, end de plejer.
  • Din lunte kan være kortere.